Het ziet eruit als een grote witte kogel, met een ronde neus die openzwaait om een koppelpoort te onthullen, en een cilindrische romp achterin die kan worden gekoppeld aan een van de vele grote lanceerraketten. Als het bekend klinkt, dan is dat omdat we het SpaceX Dragon-ruimteschip beschrijven, dat in de afgelopen tien jaar is uitgegroeid tot de belangrijkste speler op de markt voor het brengen van mensen en vracht van en naar een baan om de aarde. Nu komt er een concurrent uit Europa, een herbruikbare vrachtcapsule genaamd Nyx, gepland door een startup genaamd The Exploration Company (afgekort TEC).
Hoe beschrijf je het uiterlijk? Misschien zo: Het ziet eruit als een grote witte kogel, met een ronde neus die openzwaait om een koppelpoort te onthullen, en een cilindrische romp achterin die kan worden gekoppeld aan een van een aantal grote lanceerraketten. De mensen van TEC zijn het erover eens dat dit een beproefde configuratie is. Dus wat maakt Nyx zo bijzonder in een veld dat gedomineerd wordt door SpaceX? Het uiterlijke ontwerp van het voertuig is misschien niet dramatisch anders, maar de snelle ontwikkeling heeft de aandacht getrokken, samen met het potentieel voor een ruimtevrachtoptie die niet de politieke bagage van China, Rusland of de Verenigde Staten met zich meedraagt.
“Slechts drie landen in de wereld beheersen deze capsule-technologie,” zei Hélène Huby, de oprichter van The Exploration Company, vorig jaar op een zakelijke conferentie in Zürich. “We moeten ook een capsule in Europa hebben.” TEC kondigde in november aan dat het 150 miljoen euro (ongeveer 160 miljoen US dollar) had opgehaald in Serie B risicokapitaal, waarmee het een van de best gefinancierde ruimtevaartstarters is die Europa ooit heeft gezien. Het bedrijf heeft in juli al een kleine testcapsule gelanceerd met de eerste Europese Ariane 6-raket en plant nog een demonstratiecapsule, Mission Possible genaamd, in 2025.
Lees verder op: Spacepage